Щодо призначення житлової субсидії без урахування осіб,
які зареєстровані, але фактично не проживають
у житловому приміщенні
До Міністерства соціальної політики надходять численні звернення від народних депутатів України та громадян щодо відмови у призначенні житлової субсидії. Однією з основних причин звернень є відмова у призначенні житлової субсидії без урахування осіб, які зареєстровані, але фактично не проживають у житловому приміщенні.
Відповідно до Положення про порядок призначення житлових субсидій, затвердженого постаново Кабінету Міністрів України від 21.10.1995 року № 848 ( в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 27.04.2018 № 329) житлова субсидія розраховується на всіх членів домогосподарства. До складу домогосподарства включаються особи, що зареєстровані і фактично проживають в житловому приміщенні (будинку), на яких розраховуються соціальні норми житла та соціальні нормативи житлово-комунального обслуговування і доходи яких враховуються під час призначення житлової субсидії.
Під час призначення житлової субсидії враховуються також доходи членів сім’ї особи із складу домогосподарства у разі, коли їх зареєстроване (фактичне) місце проживання відмінне від адреси домогосподарства. При цьому соціальні норми житла та соціальні нормативи житлово-комунального обслуговування за адресою домогосподарства на таких осіб не розраховуються.
Водночас житлову субсидію може бути призначено без урахування осіб, які зареєстровані, але фактично не проживають за місцем реєстрації.
У таких випадках субсидія призначається за рішенням комісій, утворених районними, районними у м. Києві держадміністраціями, виконавчими органами міських, районних у містах (у разі утворення) рад (далі-Комісія) на підставі акта обстеження матеріально-побутових умов проживання.
За рішенням Комісії доходи членів домогосподарства, які зареєстровані в житловому приміщенні (будинку), але фактично за даною адресою не проживають, в сукупний дохід домогосподарства не враховуються.
Для прийняття обґрунтованого рішення Комісією структурний підрозділ з питань соціального захисту населення може запропонувати громадянину подати додаткові підтверджуючі документи , зокрема стосовно місця проживання/роботи відмінному від адреси домогосподарства.
Такими підтверджуючими документами можуть бути, зокрема, довідка, що підтверджує місце перебування особи на території іншої адміністративно-територіальної одиниці у зв’язку з роботою, лікуванням, навчанням, довготривалим відрядженням, відбуванням покарання; довідка про оплату житлово-комунальних послуг в іншому житловому приміщенні(будинку); акт обстеження матеріально-побутових умов проживання, складений селищною, сільською або міською радою; акт житлово-експлуатаційної організації про фактично проживаючих осіб; договір оренди житла в іншому місці тощо.
При цьому існують ситуації коли громадяни не можуть надати підтверджуючі документи, тому звертаємо увагу, що у такому випадку рішення Комісією можуть прийматися на підставі складеного соціальним інспектором акту обстеження матеріально-побутових умов проживання домогосподарства, у якому зафіксовано факт не проживання окремих осіб із числа зареєстрованих.
Слід зауважити, що позитивні рішення Комісією у такому випадку не можуть бути прийняті лише щодо виключення із складу домогосподарства членів однієї сім’ї, а також непрацюючих працездатних осіб, які (за яких) не сплатили єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування у розмірі, не меншому ніж мінімальний, сумарно протягом трьох місяців у періоді, за який враховуються доходи для призначення житлової субсидії, і які перебували за кордоном сукупно більше 60 днів.
Управління соціального захисту населення
Золочівської райдержадміністрації